İstanbul’dan Üsküp’e ardından Struga’ya ulaşıyoruz.
Makedonya , 542 yıl Osmanlı İmparatorluğu hâkimiyeti altında kalmıştır ve birçok Türk izi taşımaktadır.
Struga
Küçük bir yerleşim yeri çok fazla Türk var marketlerinden restoranlarına kadar Osmanlının torunları yani Türk hemşerilerimiz. Postanenin arkasındaki Centar Restoranda hem Türkçe konuşarak güzelce ve uygun fiyata yemekler yiyebilirsiniz.

Struga merkezde dolaşıp nehrin kenarında fotolar çekilebilir gölün kenarında adımlayabilirsiniz.
Sanki eski filmlerde bir oyuncu gibi hissediyor insan kendini nasıl bizim 80 lerdeki hallerimiz gibi. Farklı bir duygu çevrenizi izlemleyin yerli halkla konuşun sizlere 2001 yılındaki iç savaştan tutunda ekonomik durumlarına evlerinde Türkçe konuştuklarına varıncaya kadar bir çok şeyi paylaşacaklardır.
Struga’da “AGORA” etkinliği 4 gün sürüyor hala bu etkinliği hem 50 euroya hemde ısıtma sistemi çalışmayan bir otelde yapmaları ayrıca seminerlere “walking bus” ile gitmemiz ve yemeklerinide 2 yumurtayla geçiştirmeleri herhalde AGORA tarihinde görülmemiştir.Aegee-Skopje’yi burdan selamlıyorum!

Ohrid
Strugadan Ohride taksiyle 4 euro ya gidebiliyorsunuz. Ohrid bambaşka güzellikte bir şehir. Turizm kenti. Cennetten bir köşe. Müslümanların ve Türklerin fazla olduğu bir kent. Merkezde 11 Camisi var. Çarşısında çay içebileceğiniz size yardımcı olabilecek Türkler var. Sokakta dolaşırken yer sormayı Türkçe yaparsanız karşılığını Türkçe alabilirsiniz çünkü bir o kadar Türkçe bilen Türkler mevcut. Bu konuda sıkıntı çekmezsiniz. Göl kenarında gezin. Kalesine çıkın yürüyerek çıkın hem gezmiş olursunuz. Safranboluyu anımsatıyor evleri zaten kardeş şehir bile olmuşlar =) Çok küçük bir yerleşim yeri.Konaklama için Ohrid’de 5 eurodan fazla vermemeye çalışın.

Ohrid de akşam gezmeye çıktığımızda otogarın yerini sormak için durdurduğum kişi aksanımdan Türk olduğumu çıkardı ve o kadar hoşuna gitti memnun ayrıldık aksan bazen işe yarıyormuş =) Ohrid den 500 dinara Üsküp’e otobüs bileti alıp taksiye atlıyoruz yine taksiciyle Türkçe konuşuyoruz ve memur maaşının 150-200 euro olduğunu en yüksek maaş alanların ise 250 euro aldığını öğreniyor kendisini ülkemize davet ediyoruz ama 45 yıldır alışmışım nasıl geleyim oralara diyor ve bizleri uğurluyor Üsküp’e.

İLGİLİ  İstanbul'un Taşı Toprağı

Üsküp
Esnafla her zaman dertleşin dinleyin onları hal hatır sorun sizlere neler neler anlatacaklardır. Osmanlının torunları olarak bizleri görünce mutlu oluyorlar. Makedonya ekonomisi iyi olmayan bir ülke. Yemek içecek giyim ve ulaşım ucuz. Elektronik bizdekiyle aynı fiyat. 1 tl = 25 dinar. Küçük çay 10 dinar. Taksi çok ucuz aman taksimetreli olan taksilere binerseniz taksimetreyi çalıştırın daha ucuza gidersiniz özellikle üsküp’te.

Üsküp’te Vardar nehrini Taş köprü ile iki kısma ayırmış bir tarafta modern Makedonya diğer tarafta tarihe meydan okuyan ve Unesco tarafından koruma altına alınan Türk Çarşısı var.

[ad] Boş reklam alanı (#1)!

Aynı anda hem ezan sesi hem de çan sesini duymak mümkün bu şehirde ama dağın tepesindeki kocaman süslü haç sanki bu şehirde Hristiyanlık hakim izlenimi vermek için yapılmış gel gelelim bir şeyler okumuştum sizinle paylaşayım “Bir gün bir hırvat haçı göstererek sizin minareleriniz var ancak bizim haçımıza hiç bir zaman ulaşamazlar demiş. O gün de Allahın hikmeti akşam üzeri tam haçın bulunduğu yerin üzerinde ay (hilal) ve yıldız görünmüş. Bosnalılar da ay ve yıldızı göstererek siz ne kadar yükseğe haçınızı dikerseniz dikin oraya ulaşamayacaksınız demişler.”

Üsküp Priştinaya 120 Belgrada 400 km uzaklıktadır. Makedonya meydanında ünlü şair Yahya Kemal Koleji ni görüp saygıyla şu nakaratı hatırlıyoruz. “Artık demir almak günü gelmişse zamandan, Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan…Bir çok gidenin her biri memnun ki yerinden.Bir çok seneler geçti; dönen yok seferinden”

Üsküpte konaklama 10 euroya Türk Çarşısında var. Türk çarşısında yemek ucuz hediyelik eşyaları ordan ve Bit Pazarından bulabilirsiniz.

Üsküp’te Makedonya meydanında otururken herhalde gezinin en ilginç yönünü yaşamaya başlıyor olduğumuzu nerden bilebilirdik ki? Kadının bir tanesi gelip bizim Müslüman olduğumuzu öğrenmesiyle kendi sıkıntılarını bizimle paylaşması bir oldu. 5 yıldır büyü olduğunu ve Müslümanlardan yardım istediğini ama bu zamana kadar pek yardım görememiş anlaşılan hocanın yanına kadar götürdük hoca Makedonya’ca heralde önce islamı benimsemen lazım Kur’anı kerimi benimsemen lazım diyor Felak – Nas surelerini okuman lazım diyoruz ve onlara teslim edip ayrılıyoruz. Üsküp’te büyük elçilikte fotoğraf çektirme girişimlerimizlede yanlışlıklada olsa hemşerilerimizle konuşma şansını yakalamış oluyoruz.

İLGİLİ  Burada da Bir Dünya Varmış! Vuslat&Ayrılık

[ad] Boş reklam alanı (#1)!

Eski Tren İstasyonu (Üsküp Şehir Müzesi) 1963 yılındaki büyük depremde saat 05:17’de duran saatiile sembolleşen bina şimdi yarı yıkık hali ile korunarak depremi hatırlatıyor. Bina şu an Üsküp Şehir Müzesi olarak hizmet veriyor ve ücretsiz.
“Kalbimde bir hayali kalıp kaybolan şehir!
Ayrılmanın bıraktığı hicran derindedir!
Çok sürse ayrılık, aradan geçse çok sene,
Biz sende olmasak bile, sen bizdesin gene.”